• يکشنبه ٢١ خرداد ١٤٠٢-١٢:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٨٠١
امانی در گزارش محله گردی شوش مطرح کرد؛ 8-153

از افزایش جمعیت اتباع بیگانه تا ضرورت ساماندهی آسیب های اجتماعی

گزارش محله گردی ناصر امانی در خصوص محله شوش در صحن شورا قرائت و مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای ششم، گزارشی از محله‌گردی‌اش از محله «شوش» در منطقه 15 را قرائت کرد و گفت: میدانی در مرز بین دو منطقه 15 و 12 شهرداری تهران قرار گرفته و برخی از مسائل و مشکلاتش ناشی از همین در مرز بودن است؛ معمولا معابر و محله‌هایی که در بین دو منطقه در شهرداری قرار می‌گیرند قدری از دید و توجه مدیران هر دو منطقه مغفول می‌ماند، شهردار منطقه آقای شیری زحمات زیادی در کل منطقه به ویژه این منطقه کشیده‌اند و گزارشی که می‌دهم عمدتا مشکلاتش مربوط به شهرداری نخواهد بود و نیست و از این تریبون استفاده می‌کنیم تا بقیه مسئولینی که در رابطه با این مسائل در تهران مسئولیت دارند احساس مسئولیت کنند و اندکی به این مسائل رسیدگی کنند.

وی افزود: نام میدان شوش و محله شوش نه فقط برای تهرانی‌ها و ایران، بلکه برای کشورهای همسایه و حتی جهان یک نام معروف است؛ یک محله قدیمی که زمانی میدان مرکزی تهران محسوب می‌شده و در چهار دهه اخیر به نوعی میدان مرکزی جنوب تهران تلقی می‌شود که غرب آن منطقه 12 و شرق آن منطقه 15 شهرداری تهران است؛ محله‌ای که در ناحیه یک منطقه 15 واقع شده است؛ خود این محله شش ناحیه دارد و در این ناحیه که شش محله دارد 120 هزار نفر از مردم شریف، اصیل و متدین تهران زندگی می‌کنند.
امانی با بیان این که از 120 هزار نفر جمعیت این ناحیه حدود 38 هزار نفرشان در این محله زندگی می‌کنند، تاکید کرد: پنج مسجد، هفت حسینیه و 70 شهید سرفراز دفاع مقدس در این ناحیه است؛ 60 درصد ناحیه را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد؛ اما مهم‌ترین مشکل مردم مسائل اجتماعی و فرهنگی است؛ اول حضور اتباع بیگانه که به گفته مردم 50 درصد بافت جمعیتی را تشکیل می‌دهند و مدارس مراکز خدماتی پایگاه‌های بهداشت و هر جا که محل مراجعه مردم است تا 90 درصد مراجعینش اتباع بیگانه است؛ یعنی از مراجعینی که به پایگاه بهداشتی که در سرای محله مستقر است مراجعه کردند پرسیدم اکثرشان گفتند غیر ایرانی هستند و بچه‌هایشان را آورده بودند که واکسن بزنند.
امانی تصریح کرد: افزایش قیمت اجاره واحدهای مسکونی با این که در همه تهران است، ولی در این محلات به دلیل حضور اتباع بیگانه و اجاره واحدهای کوچک از 40 تا 50 متر توسط 30 نفر به شدت بالا رفته است.
 عضو شورای شهر تهران افزود: به دلیل عدم کنترل و غربالگری در مرز، این افراد انواع امراض را با خود وارد ایران و این محلات می‌کنند و مردم نگران آلودگی بچه‌هایشان به انواع امراض هستند به ویژه بچه‌هایی که به مدارس می‌روند و با این بچه‌ها در ارتباطند؛ زندگی مشترک چند خانواده با هم در محیط‌های محدود چند ده نفری و تاثیری که روی فرزندان آنها به لحاظ اخلاقی و روانی ایجاد می‌کند و از طریق بچه‌ها به همکلاسی‌های ایرانی‌شان منتقل می‌شود به شدت موجب نگرانی خانواده‌ها شده است؛ حضور شبانه‌روزی معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها هر چند نسبت به گذشته جمعیت‌شان کاهش یافته، اما همچنان برای ساکنین محله آزاردهنده است و منظر شهر و محله را آشفته کرده و همچون محلات هرندی و کوثر سرقت و ناامنی به ویژه در معابر فرعی و خلوت را موجب شده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه املاک پلاک قرمز مثل محله هرندی در این محله نیز فعال است، گفت: تاکنون با تلاش شهرداری منطقه، 18 پلاک در این محله پلمپ شدند؛ پدیده جدیدی که در این محله با آن مواجه شدیم خانه‌های دودی هستند که برای اولین بار می‌شنیدیم و به گفته مردم، مشتریان اول صبح واردش می‌شوند و چند دقیقه در آنجا مواد مخدر استعمال می کنند و اعمال منافی عفت هم انجام می‌گیرد و از این مراکز خارج می‌شوند؛ تا کنون 37 واحد از این خانه‌های دودی که اکثرا اتباع بیگانه هستند توسط شهرداری شناسایی شدند و این که پلمپ شدند یا نه را نمی دانم؟! زباله گردها در سطح محله حضور فعال دارند و علی رغم تعطیلی اکثر مراکز خرید ضایعات، حدود هشت تا ده وانت‌بار شب‌ها به صورت گردشی اقدام به خرید زباله از زباله گردها می‌کنند.
 امانی گفت: اینها مسائل فرهنگی و اجتماعی است که این محله قدیمی تهران گرفتارشان است و مسئولینی که در این زمینه مسئولیت دارند بایستی احساس مسئولیت کنند و یک فکر اساسی برای حل این مشکل نه فقط در این محله، بلکه در محلات مرکزی در شهر تهران انجام دهند؛ مسائلی که به شهرداری بر می‌گردد بافت فرسوده است که با یک شیب ملایم با ابلاغ ضوابط جدید توسط شهرداری در حال نوسازی است.
عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: در یک ناحیه یعنی شش محله با هم 1800 بن بست وجود دارد که کوچه یا خیابان بن بست است و 300 مورد از این معابر بن‌بست به طور متوسط در محله شوش قرار دارد، نوسازی بافت فرسوده علی رغم ابلاغ ضوابط جدید با موانع و مشکلاتی مواجه است مثل تکمیل چند واحد با هم که اگر یکی مشکل سند داشته باشد شهرداری مجوز ساخت و ساز نمی‌دهد؛ باید 70 درصد نمای واحدهای نوسازی شده برابر ضوابط شهرداری آجر باشد؛ در حالی که نمای غیر بافت فرسوده صددرصد مجوز سنگ می‌دهند و این باعث شده مردم برای نوسازی بی انگیزه شوند؛ یعنی کسانی که می‌خواهند خانه‌هایشان را نوسازی کنند می‌گویند فرق ما با کسی که بافت فرسوده نیست چیست که ما را مجبور می‌کنید 70 درصد نمایمان آجر باشد و کسی که بافت فرسوده نیست صددرصد می‌تواند مجوز سنگ بگیرد؟! همزمان در حالی که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض صدور پروانه رایگان است، اما مبلغی تحت عنوان تدوین ضوابط شهر با متوسط 70 میلیون تومان از مردم گرفته می‌شود؛ برای کسی که در این محله زندگی می کند 70 میلیون تومان پول سنگینی است؛ نمی دانیم با مجوز چه کسی شهرداری این را به فیش بافت فرسوده اضافه کرده است؟
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: آخرین مشکل در حوزه بافت فرسوده؛ دو مرحله‌ای شدن صدور پروانه است و به گفته کسانی که درحال نوسازی واحدهایشان هستند؛ دو بار باید به دفتر خدمات مراجعه کنند، دو بار تشکیل پرونده بدهند و دو بار برایشان فیش صادر می‌شود و عملا یک ماه عملیات اجرایی‌شان را به تاخیر می‌اندازد؛ سد معبر و بساط گستران هم پیاده‌روها و خیابان‌ها را اشغال می‌کنند، هم باعث ترافیک و کندی حرکت در سطح معابر محله می‌شود و هم بعد از جمع کردن بساط‌شان ضایعات و پسماند زیادی به جا می‌گذارند و شهرداری و پیمانکاران باید تا صبح در حال جمع کردن این ضایعات باشند.
 وی در ادامه به چالش‌های اوراقچی‌های این محله اشاره کرده و اظهار کرد: از سال 91 تا کنون علی رغم ساخت مجتمعی در خاوران و انتقال تعدادی از اوراقچی‌های محله شوش به آن منطقه، موضوع آن‌ها در محله شوش همچنان یکی از چالش‌های جدی است و از 11 گاراژ مستقر در منطقه فقط توانستند دو گاراژ را خالی کنند، بعد از اجرای طرح در سطح محله پخش‌شده و چندین خیابان و محله را تحت تاثیر این صنف قرار دادند، آنهایی که نتوانستند منتقل شوند اقشار ضعیف و کم توان مالی هستند و مسائلی در خصوص واگذاری مجتمع خاوران مطرح می‌کنند که جای تامل و بررسی دارد.
امانی اضافه کرد: دو فروشگاه بزرگ شهر و روستا و رفاه سال‌هاست در محله تعطیل و غیر فعال شدند و این موجب کندی و کساد رونق کسب و کار در محله شده که شهرداران سابق مذاکراتی با مالکین این دو فروشگاه داشتند اما به سرانجام نرسیده است؛ اگر زمین این فروشگاه توسط شهرداری تملک شود می‌تواند برخی از کمبود سرانه خدماتی را جبران کند.
وی افزود: آخرین مساله وضعیت نامناسب آسفالت، جدول ها و کانیوهای محله است که نیاز به ترمیم و بازسازی دارند، علی رغم تلاش شهرداری منطقه و ناحیه به دلیل مسائلی مثل مخازن کثیف، زباله آلوده و بوی تعفن و آزاردهنده آن هم در گرمای این روزها محل تامل است و ضرورت دارد که لایروبی انهار به صورت روزانه و مستمر صورت بگیرد.
 عضو شورای شهر تهران در نهایت خواسته‌های مردم را قرائت کرده و گفت: اول؛ تعیین تکلیف حضور اتباع بیگانه و سامان‌دهی آن‌ها. دولت لایحه ای تحت عنوان تشکیل سازمان اقامت به مجلس داده که این سازمان اقامت زیر نظر وزارت کشور است که وظیفه‌اش سامان‌دهی ورود اتباع بیگانه به کشور است و ماه‌هاست که در مجلس منتظر طرح در جلسه علنی است و از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم پیگیری کنند تا این لایحه هر چه زودتر در دستور کار مجلس قرار بگیرد و یک متولی پیدا کند، مناطق مرکزی تهران حتی نسبت به سیستان و بلوچستان، خراسان و کرمان در رابطه با سامان‌دهی اتباع بیگانه اولاترند. تبعات تصویب این لایحه این است که حداقل سازمان‌دهی اتباع بیگانه یک متولی پیدا می کند. دوم؛ برخورد ریشه‌ای و اساسی با معتادین و کارتن خواب‌هایی که علی رغم جمع‌آوری روزانه همچنان هستند. سوم؛ برخورد قاطع با املاک پلاک قرمز و خانه‌های دودی و پلمپ دائم و تخریب آنان با مجوز مراجع قضایی. چهارم؛ جمع آوری و پلمپ مراکز خرید و فروش ضایعات به ویژه توقیف وانت‌بارهای سیاری که این کار را می کنند. پنجم؛ تسهیل ضوابط نوسازی بافت فرسوده در املاک و پلاک های تجمیعی، بحث نما و بحث حق نظارت مهندسین نظام مهندسی . ششم؛ رفع سد معبر و بساط گستران در محله. هفتم؛ تعیین تکلیف پروژه اوراق فروشان و تسهیل انتقالشان به مجتمع خاوران. هشتم؛ آسفالت معابر و سامان‌دهی جداول و کانیوها. نهم؛ توجه ویژه به نگهداشت و رفت و روب و نظافت مخازن و انتقال پسماند خیابان و معابر محله. دهم؛ تعیین تکلیف دو فروشگاه متروکه شهر و روستا و رفاه.

اقراریان: آمادگی دستگاه قضا برای همکاری با شهرداری تهران در موضوع آسیب های اجتماعی

در ادامه و پس از ارائه گزارش امانی، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا، اظهار داشت: ما در کمیته نظارت شورا با دستگاه قضایی درباره محله هرندی گفت‌وگویی داشتیم، بخشی از این مشکلات و مسائل به استحضار حوزه ریاست قوه قضائیه رسیده و این آمادگی در دستگاه قضا وجود دارد که اگر جایی در منطقه شهرداری تهران در خصوص تعامل با دستگاه قضایی در خصوص مسائل مربوط به محله هرندی و شوش و مسائل پیرامون آن دارند، حتما به کمیته نظارت شورا اعلام کنند تا هماهنگی‌های لازم در این باره انجام شده و مشکل مرتفع شود، یعنی به این طریق کمک کنیم تا شهرداری بتواند آن دسته از مواردی را که مربوط به احکام و دستور قضایی و ورود دادستان‌ها و مواردی از این دست می‌شود، به نحو شایسته‌تری دنبال کند.

رئیس کمیته نظارت شورا در ادامه در خصوص مسئله جمع آوری پسماند و زباله نیز تذکر داد: مسئله پسماند و جمع آوری زباله از مسائل عمده تهران به ویژه در مناطق جنوبی است یعنی تنها محدود به منطقه ۱۵ نمی‌شود، در اینجا این سوال مطرح است که آیا این اشکال به شهرداران مناطق برمی‌گردد؟ در پاسخ باید گفت: خیر، بلکه نوع بافت و مدل جمع آوری زباله و پسماند به طریقی است که نظافتی که مدنظر و مطلوب است، محقق نمی‌شود؛ مثلا در برخی مناطق مانند منطقه بازار به دلیل حجم پسماندی که در آنجا تولید می‌شود در ساعاتی از روز مجبور به راه رفتن بر روی پسماند خواهید شد، بنابراین لازم است در آنالیزهایی که انجام می‌دهیم همه مناطق را به یک چشم نبینیم؛ در برخی مناطق آنالیزهای خدمات شهری باید متفاوت انجام شود حتی نوع جمع آوری آن‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: زمانی به شهروندان کیسه زباله داده می‌شد، نمی گویم که این کار در تمام مناطق انجام شود اما در مناطقی که از نظر فرهنگی و اقتصادی دارای مشکلاتی هستند باید تدبیری برای آموزش و فرهنگسازی بیندیشیم. در درحال‌حاضر افت شدیدی از دوره گذشته در امر آموزش و مسائل مربوط به حوزه شهروندی داریم، اینها مسائل ریشه‌ای و اساسی است که تنها به شهرداری منطقه ما برنمی‌گردد و این یک تذکر عمومی است و باید شهرداری تهران برای آن تدبیری انجام دهد.

اقراریان در ادامه با بیان اینکه احساس می‌شود مسائل حوزه آموزش به دلیل پراکندگی که در متولیان وجود دارد و در بحث‌های مربوط به آموزش در حوزه خدمات شهری با یک غفلت مواجه هستیم که امیدواریم برای آن تمهیداتی اندیشیده شود. با گذشت دو سال از عمر مدیریتی این شورا امروز در تهران با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم که اعضای شورا بارها و بارها تکرار کرده اما اتفاقی برای آن نمی‌افتد.

وی افزود: در همین منطقه موضوع کودکان کار جزو مسائل بسیار جدی است، مردم شاهد تصویر عمومی شهر و عملکرد ما هستند؛ شهروندی که نظاره گر چهره پایتخت است، توقع دارد مشکلات را حل کنیم نه اینکه آن‌ها را فقط بیان کنیم، در برخی موارد مشاهده شده است که مشکلات تنها بیان شده و حل نمی‌شوند و کماکان از کودکان برای جمع آوری زباله استفاده می‌شود و وضعیت نظافت در بعضی مناطق به دلیل نوع آنالیز، نوع جمع‌آوری و نوع بافت مناسب نیست.

اقراریان در پایان بار دیگر تاکید کرد: در پایان این دوره باز هم شاهد آن خواهیم بود که همچنان برخی مسائل حل نشده و هیچ اتفاقی در مورد آن‌ها رخ نداده است؛  اراده جمعی در این خصوص از ما وجود ندارد، یعنی همه دستگاه‌ها پای کار نمی‌آیند تا مشکل را مرتفع کنند.

 

سروری: شهرداری گزارشی از وضعیت پسماند ارائه دهد

در ادامه روند بررسی گزارش امانی و در تایید توضیحات و تذکر رئیس کمیته نظارت شورا، پرویز سروری، نایب رئیس شورا تصریح کرد: با توضیحات رئیس کمیته نظارت باید از مدیریت پسماند بخواهیم گزارشی از وضعیت پسماند و برنامه‌های در دست اجرای خود را ارائه دهند تا نمایندگان مطلع شوند چه اقداماتی قرار است در این زمینه صورت گیرد.

 

شهردار منطقه 15: 10 هزار اتباع بیگانه در مدارس منطقه تحصیل می کنند

در جریان روند بررسی این گزارش، محمد شیری، شهردار منطقه 15 با بیان اینکه ساماندهی خیابان شهرزاد منطقه 15 یکی از اقداماتی بود که در مدت اخیر انجام شد، گفت: جلسه‌ای را با قوه قضائیه و کلانتری محله برگزار کردیم و شهردار تهران در ایام منتهی به عید چهار جلسه را برای ساماندهی خیابان شهرزاد و سد معبر برگزار کرد؛ تاکید می کنم که این خیابان هیچ وقت به اندازه امروز وضعیت خوبی نداشته است.

وی افزود: 100 هزار دانش آموز در منطقه 15 تحصیل می‌کنند که بالاترین تعداد دانش آموز را دارد؛ از این تعداد 10 هزار نفر از اتباع بیگانه هستند؛ بیشتر این دانش آموزان به محله شوش تعلق دارند.

شیری در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر نیز گفت: در سال 1400 در مجموع هزار و 920 نفر، تا پایان آذر سال قبل 4 هزار و 173 نفر، از دی ماه تا پایان سال 2 هزار و 971 نفر و در مجموع 7 هزار و 144 نفر معتاد متجاهر جمع آوری شدند و آمار امسال 2 هزار و 563 نفر است که شیب صعودی جمع‌آوری معتادان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در مراکز ماده 16 معتادان را بیشتر از 6 ماه نگهداری نمی‌کنند و مجددا افراد باز می‌گردند و این نگرانی وجود دارد که معتادان به منطقه سرازیر شوند، اتفاقی که رخ داده است؛ ما معتادان را جمع آوری می کرده و به مراکز تحویل می‌دهیم؛ قبول داریم که مشکلاتی وجود دارد و باید بیش از این انجام شود.

شهردار منطقه 15 تهران با بیان اینکه 32 درصد نوسازی بافت فرسوده در منطقه انجام شده است، یادآور شد: 1300 فقره پروانه در سال قبل صادر شده و امسال حداقل 2000 پروانه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی از توزیع 25 تن آسفالت در سطح منطقه خبر داد و افزود: منطقه 15 از لحاظ حریم، دهمین منطقه است اما از لحاظ میزان توزیع آسفالت دومین منطقه بوده است؛ امسال توزیع 100 هزار تن آسفالت در برنامه قرار دارد که 18 هزار تن در ناحیه یک است و محله شوش را نیز شامل می‌شود.

شیری با اعلام اینکه 18 پلاک قرمز در این منطقه پلمب شده است، بیان کرد: شب عید نیز یک خانه تیمی با حضور 70 معتاد تخریب شد و خوشبختانه بخشی از مشکلات محله با این اقدام کاهش یافت و اگر دستور قضایی دریافت کنیم پلمب و تخریب سایر خانه‌ها نیز انجام خواهد شد.

شهردار منطقه 15 تهران با اشاره به وجود مشکلات فرهنگی در منطقه، تصریح کرد: شهروند در برخی موارد حاضر نیست زباله را با نایلون در مخازن تخلیه کند و بعضا زباله با سطل در مخازن تخلیه شده و یا با نایلون تخلیه و مجددا نایلون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پایان گزارش ناصر امانی در خصوص محله شوش مورد تایید اعضا قرار گرفت.

 

گزارش تصویری این جلسه را در لینک زیر ببینید: 

yun.ir/uhloua

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: